Places lliures en un dels carrers de zona verda del barri, c/Dr.Zamenhof. Foto: Blog Barri del Port |
Actualment hi ha més places lliures i és més fàcil trobar aparcament que al 2010 a Tarragona segons constaten les dades de l’informe del programa europeu Push&Pull sobre la implantació de l’àrea regulada a Tarragona, una de les ciutats que hi forma part, i presentades aquest matí en unes jornades de mobilitat sostenible a la URV.
Segons ha pogut conèixer el Blog del Barri del Port, la regulació de l’aparcament al Barri del Port, reclamada per l’Associació de Veïns a causa del dèficit de places on estacionar, ha millorat el problema que patia la zona des que a finals de 2013 es van instaurar les zones verdes i taronges per a residents que han suposat en un any una baixada de gairebé el 20% en el nivell d’ocupació de les places que fins al moment eren blanques (gratuïtes) i s’ha incrementat l’índex de rotació en un 0’91%.
Degut al rebombori inicial que va suposar la regulació de l'aparcament, fa temps que aquest blog estava interessat en conèixer si la mesura ha suposat un avantatge o un inconvenient i avui amb aquests resultats s'ha pogut sortir de dubtes, i amb detall a continuació.
Degut al rebombori inicial que va suposar la regulació de l'aparcament, fa temps que aquest blog estava interessat en conèixer si la mesura ha suposat un avantatge o un inconvenient i avui amb aquests resultats s'ha pogut sortir de dubtes, i amb detall a continuació.
Poden apacar uns 370 vehicles més
L’estudi realitzat en dies feiners de 9h del matí a 21h de la nit per conèixer l’ocupació i la rotació s’ha concretat en diverses zones de la ciutat i entre elles el Barri del Port, analitzant els principals carrers de la zona propera a l’Estació de Trens com Orosi, Comerç, Sant Miquel, del Mar, Smith, Rebolledo, Anselm Clavé, Reial, Apodaca, Jaume I, Passeig Espanya, Plaça dels Carros i Plaça dels Infants.
La regulació de l'aparcament genera major rotació. Foto: Blog Barri del Port |
Amb un total de 334 places de zona regulada als mencionats carrers (215 places verdes i 119 taronges), els resultats indiquen que al 2010 aparcaven uns 735 vehicles al llarg del dia, i al 2014 en canvi s’ha incrementat fins a 1.108, el que suposa que ho poden fer 373 vehicles més.
Estacionar menys temps permet més oportunitats a la resta
L’índex d’ocupació al 2010 era del 99% de les places lliures que actualment a la zona regulada és del 80% al 2014, i per tant gairebé un 20% menys ocupades que fa quatre anys. En concret un 81% les verdes (curta durada) i 95% les taronges (llarga durada). Mentre que al 2010 el temps mitjà d’estacionament era de 3h 40 min. al 2014 ha baixat a 3h 36 min.
Pel que fa a la rotació, l’índex del 2010 era de 1’80% que ha millorat al 2014 pujant fins a un 2’71%. Això significa que cada plaça l’ocupa més d’un vehicle al llarg del dia, tenint en compte que dels 735 que aparcaven al 2010, fins a 212 estaven tot el dia estacionats, mentre que al 2014 dels 1.108 que aparcaven, tan sols 10 ho feien el dia sencer. D’aquesta manera de cada 100 places hi ha unes 23 lliures.
Imatge de l'estudi de la zona del Port (clica per ampliar) |
Amb menys trànsit, millor servei bus i menys contaminació
I es que regular l’aparcament a la ciutat no tan sols significa pagar per ocupar un espai públic de tots, sinó que també fomenta que ens plantegem la possibilitat d’utilitzar altres modes de mobilitat sostenible com el transport públic, i que ens decantem pel vehicle privat tan sols quan sigui imprescindible, com promou la campanya ‘Millor Mou-te’, visible als parquímetres.
La mesura també serveix per controlar el temps que es pot deixar estacionat el vehicle per tal que més usuaris ho puguin fer, tenint en compte que hi ha una plaça per gairebé cada déu cotxes. En aquest sentit es genera una major rotació i es redueix l’ocupació, facilitant l’aparcament i disminuint el trànsit paràsit, aquell generat per vehicles que busquen poder aparcar, el que suposa també menys contaminació, objectius del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Tarragona (PMUST).
Sota aquestes premisses, i segons les dades, el trànsit al Barri del Port també ha millorat ja que el veïnat i els visitants de la zona tarden menys en trobar aparcament que anys enrere. Això també suposa un servei més fluid i àgil del transport públic al barri on actualment circulen fins a tres línies de bus de l’EMT, la L21, L23 i L41 que permeten arribar als principals punts de la ciutat des de la Part Baixa com el Mercat i el Centre, la Part Alta, El Campus Catalunya, l’Estació de Busos, o l’Hospital Joan XXIII, entre altres.
Les àrees regulades del Barri del Port
És possible que les dades encara siguin més favorables que les indicades tenint en compte que l’estudi no ha analitzat el Barri del Port en la seva totalitat sinò els principals carrers. A més el barri s’inclou en una zona regulada major, l’anomenat Sector 3 que des de l’Estació de Trens fins a la Tabacalera també inclou Torres Jordi i el barri de la Verge del Carme a més de bona part del Centre des de la Part Baixa fins a la Rambla i la Plaça Imperial.
Mapes de la zona regulada (clica per ampliar) |
El sector 3 té un total de 524 places blaves, 1116 verdes i 194 taronges. Hi ha fins a 121 parquímetres i el núm. de residents és de 369 anuals, 686 trimestrals i 573 diaris.
Al Barri del Port la majoria de carrers són de zona verda destinada als residents (preu reduït per als veïns), dos carrers de zona taronja (carrer Lleó i del Mar) per a llarga durada i amb major demanda, i també hi ha algun com el carrer Nou de Sant Magí de zona blava per generar major rotació, dirigit a l’aparcament puntual per al comerç.
La zona taronja genera gran demana en els no residents
Cal recordar que la zona verda té un preu menor per als residents (veïns amb targeta) per a qui el cost és de 0’40€/dia fins a un màxim de dos dies, mentre que per als que no ho són la plaça costa a preu de zona blava, per tant 0’70€ durant 30 min. ó 1’10€ una hora ó bé 2’90€ dues hores que és el seu màxim. Del mateix mode les taronges (de llarga durada) costa menys per als residents per a qui el cost és el mateix que la verda: 0’40€/dia i per als no residents 1€/dia.
Per aquest motiu, tenint en compte que els no residents paguen la zona verda com si fos blava, es decanten per la taronja pel seu baix cost i llarga durada. Aquestes places tenen gran demanda, ja que al barri hi ha molts treballadors tant del barri com del Port, provinents i residents d’altres zones de la ciutat i han d’estacionar el seu vehicle.
La zona taronja, la que genera major demanda. Foto: Blog Barri del Port |
Cal tenir en compte i present que tant verdes com taronges es paguen de dilluns a divendres de 9h a 14h i de 16h a 20h, la resta no. Per aquest motiu la situació els caps de setmana pot ser més complicada i semblant a quan no havien zones regulades, mostra per tant del que la mesura ha suposat.
Tot i que en un primer moment la regulació de l'aparcament va generar polèmica i crítiques, l'Associació de Veïns del Port valora les millores i afirma que el nombre de queixes per falta d'aparcament a la zona s'ha reduit considerablement.
Les dades mostren una milloria general no tan sols en aquest barri sinó a tot el centre de Tarragona. Per cada 10 cotxes que aparcaven al 2010 ara ho fan 17, de cada 100 places hi havia una lliure i ara en són 23. Mentre que abans en total podien aparcar 5000 vehicles, gràcies a major rotació i menys ocupació ara poden fer-ho 8.500.
Les dades mostren una milloria general no tan sols en aquest barri sinó a tot el centre de Tarragona. Per cada 10 cotxes que aparcaven al 2010 ara ho fan 17, de cada 100 places hi havia una lliure i ara en són 23. Mentre que abans en total podien aparcar 5000 vehicles, gràcies a major rotació i menys ocupació ara poden fer-ho 8.500.