El Barri del Port, junt amb el Serrallo, són els dos barris de la ciutat amb un parc d'habitatges més antic, que presenta importants dèficits. Així ho percep el seu veïnat i ara ha quedat reflectit en l'estudi elaborat per l'empresa Solucions Geoinformació i Territori, que va adjudicar l'Ajuntament de Tarragona a l'abril de 2019.
Edificis en estat ruinós o degradats
Segons revela el document, dos de cada deu habitatges no es troben en un estat òptim o acceptable. Les dades es van obtenir a partir d'un recorregut per tots els eixos de la via pública de cada barri, en els quals es va anotar l'estat de la façana principal de cada edifici. La situació entre totes dues zones presenta algunes diferències. Si bé el percentatge d'immobles en mal estat és superior en el Serrallo (24,32%), en el barri pescador la presència d'edificis tapiats o en estat sorollós pràcticament és inexistent (0,68%). En canvi, en l'antic Barri de la Marina el percentatge d'edificacions en mal estat és inferior (19,51%). No obstant això, en aquest cas l'estat d'abandó és més accentuat, ja que els autors de l'estudi van identificar un total de setze immobles que van catalogar com a ruïnosos i/o tapiats, la qual cosa representa el 4,4% del total. «Això genera una certa degradació d'algunes parts d'aquest àmbit», indica el document, el qual els situa principalment als carrers Smith, Reial, Castellarnau i Misericòrdia.
Solars i carrers intransitables
A més, el document posa l'accent en «la concentració de solars, no sabem si afectats per temes patrimonials, també en la Part Baixa». En total s'identifiquen quinze, alguns dels quals privats i altres de l'administració.
L'estudi inclou en les seves conclusions l'elevat impacte turístic a causa de la presència d'habitatges d'ús turístic. A més, s'apunta que hi ha un «percentatge molt elevat de carrers no accessibles, a pesar que hi ha bastants carrers amb plataforma única». Aquest últim aspecte també es posa en relleu en el cas del Barri del Port, on hi ha «escasses» vies que presentin aquestes característiques. «Se'ns va comentar que es faria un pla integral, però una cosa és que s'aprovi una moció i l'altra que es faci alguna cosa», lamenta la presidenta de la Associació de Veïns, Mari Carmen Puig. Aquesta entitat assegura que està «a l'espera» que l'Ajuntament mogui fitxa. «Ara està tot aturat i ho entenem, però la sensació és que portem molts anys sofrint una deterioració i hem de poder abordar-lo».
Població envellida i manca de comerç
L'estudi és complet. Aquest no tan sols fa referència a l'estat dels edificis, sinó que inclou també una anàlisi sobre l'edat de la població, l'espai públic, el transport públic, l'impacte del turisme, l'accessibilitat i la situació del comerç. Les conclusions són clares: «La Part Baixa és de tots els àmbits estudiats el que acumula més impactes negatius». El suspens pràcticament afecta a tots els ítems. Hi ha un servei «just» d'autobusos, que «queda compensat per l'estació de tren», i un «fort impacte» dels comerços tancats. El percentatge de negocis inactius aconsegueix el 47,51%.
Necessitat d'un Pla Integral de millora de la Part Baixa
Amb tot, s'apunta que «seria interessant aplicar una millora integral urbanística per al barri, tipus Pla de Barris o Pla de Millora Urbana». Així mateix, s'indica que «hauria d'aprofitar-se el pes d'uns certs equipaments per a donar un impuls a l'àmbit, com són la Fira, el Mercat o el patrimoni».
Aquest treball el va encarregar l'antic Equip de Govern i ara l'Executiu de Pau Ricomà s'ho ha trobat damunt de la taula. «Hi havia dues necessitats que són, d'una banda el cens de pisos buits, i, per l'altre, un pla integral de la Part Baixa. Es va triar un mig camí que no satisfà a cap de les dues coses però aporta llum i una informació rellevant», indica el responsable d'urbanisme. El Consistori defensa que està treballant en les bases per a aquest cens de pisos buits de la ciutat, que ha de servir per a «planificar les polítiques d'habitatge». I, en paral·lel, també s'impulsarà aquest pla de la Part Baixa, que està en fase de contractació. «La majoria dels indicadors ens diuen que és el barri que està pitjor, però és una cosa que ja sabíem», indica Puig. No obstant això, posa en valor que el document inclou algunes propostes que «van en la línia que estem treballant». És el cas del projecte de millora del carrer Orosi, que es farà amb aquesta plataforma única i que ha de servir com a model per a continuar en altres eixos. «És l'entrada des de l'estació i, per tant és molt important», apunta.
Font: Diari de Tarragona