Diversos representants de l'Associació de Veïns del Port de Tarragona i de La Xarxa de la Marina s'han reunit aquest dijous tarda amb l'Ajuntament de Tarragona en una trobada de la qual diuen haver sortit ''decebuts'', per no haver aconseguit compromisos ferms i immediats com a resposta als reclams pendents i les propostes plantejades, motiu pel qual tornaran a convocar mobilitzacions veïnals.
Les dues entitats del Barri del Port han format part de la trobada que ha comptat amb gairebé tot l'equip de govern de l'Ajuntament de Tarragona, amb l'alcalde Pau Ricomà inclòs, per abordar la situació del barri i les seves necessitats, amb l'objectiu i reclam que després de mig mandat de ''inacció envers el barri'' s'hi dediquin partides als pressupostos del 2022 que s'han d'aprovar properament.
La necessitat d'un Pla Integral de la Part Baixa
Entre els reclams i les propostes comentades a la reunió s'hi troba l'esperat i necessari Pla Integral de la Part Baixa i accions de xoc prèvies, per a una remodelació i transformació total i digna del barri, però també necessitats històriques com una llar de jubilats o un centre cívic. En aquest sentit des del barri es reclama un ús social i veïnal per a l'edifici municipal del carrer Santiyán on el consistori prefereix una cooperativa d'habitatge per aquest equipament, del que no en tenia ni tan sols constància en la primera reunió mantinguda a inicis del mandat.
En qüestions de mobilitat des del barri es demana adequació, arranjament i ampliació de carrers estrets i deteriorats, reductors de velocitat a les entrades de les places i el replantejament d'alguns sentits de circulació com el Carrer Apodaca, Reial i del Mar, major aposta pels carrers de plataforma única i increment de zones peatonals, i d'espais verds als carrers i places. És el cas de la plaça dels Carros on des de fa anys es reclama una intervenció. De fet, una proposta en aquest indret va guanyar els darrers pressupostos participatius, però cal recordar que un guanyat a l'edició anterior sobre murals, encara avui dia no s'ha materialitzat tampoc. Des del consistori s'ha fet alusió a dedicar una partida en la seva aposta per l'eix Unió-Apodaca, tot i que tampoc seria integral i la peatonalització pendent del carrer Orosi que haurà d'esperar al segons trimestre de l'any vinent.
Més enllà d'un increment i millora de la neteja del barri i major seguretat i control a peu contra l'okupació i la conflictivitat al barri, des del barri també es reclama dinamització comercial, carril bici integrat amb la resta de la ciutat, habilitar aparcament a solars abandonats, algun equipament d'atenció ciutadana com a reclam a la zona i acabar amb els problemes històrics d'inundabilitat a la zona, entre d'altres.
L'AVV del Port hauria de traslladar-se temporalment al carrer Smith
D'altra banda, cal recordar que l'AVV del Port no pot recuperar la seva activitat social per patir problemes estructurals al local municipal del carrer Reial amb bona part del sostre enfonsat. En aquest sentit el consistori ofereix una nova propietat de manera temporal al carrer Smith. Des de l'associació no es mostren confiats ni conformes amb aquesta alternativa no inmediata, ja que es tracta d'un magatzem on caldrien obres i tota l'adequació per poder oferir els seus serveis al veïnat, que ja queda desatès des de l'inici de la pandèmia a falta d'altres equipaments socials al barri, especialment la gent gran.
Noves mobilitzacions
Amb tot plegat, des de l'AVV del Port es lamenta que l'actual equip de govern no posi en pràctica el suport que presentava envers el Barri del Port, que l'assenyalava com a prioritari quan estava a l'oposició, i per aquest motiu sumant esforços amb La Xarxa de La Marina plantejarà al veïnat noves convocatòries reivindicatives i mobilitzacions com les ja celebrades en el mandat anterior, ara que les restriccions per la pandèmia ho permeten.
En aquesta línia es convida al veïnat a recuperar les pancartes #PerUnBarriDigne a balcons i a participar de les convocatòries que s'anunciaran properament.