![]() |
Un instant de la trobada. Foto: Blog Barri del Port |
Primer a la premsa, després als veïns
L'Ajuntament de Tarragona ha presentat aquest dijous al migdia el full de ruta encaminat a revitalitzar la Part Baixa entre el 2026 i el 2030.
L'alcalde, Rubén Viñuales, el conseller de Territori, Nacho García, i la consellera de barri de la Part Baixa, Montse Adán, han presentat davant dels mitjans de comunicació un pla de 34 accions repartits en 3 eixos, i una inversió de 25 milions d'euros al llarg de 5 anys.
El que hauria de ser el Pla Integral de la Part Baixa es presenta a la convocatòria del Pla de Barris i Viles 2025-29 de la Generalitat de Catalunya amb la voluntat de ser aprovat al gener i així rebre la meitat del pressupost per tirar-lo endavant, suposant una transformació integral de la Part Baixa de Tarragona.
A la tarda ha estat el torn de les entitats socials, veïnals i comercials del Barri del Port que s'han reunit amb els dos consellers per conèixer el que ja havia sortit a la premsa, lamenta l'AVV del Port, en ser "una pràctica habitual". Tot i que García ha començat la trobada excusant no haver pogut fixar abans aquesta reunió, des de l'entitat veïnal assenyalen que sí es podria haver convocat a la premsa a posteriori.
3 grans eixos
El pla d'accions s'estructura en 3 eixos. Un destinat a les transformacions físiques, com poden ser urbanístiques, d'habitatge o d'eficiència energètica i hídrica.
El segon eix està dedicat a accions de transició ecològica, en actuacions d'emergència climàtica, infraestructura verda urbana, serveis ambientals i economia circular.
El tercer i darrer eix va dirigit a les accions sociocomunitàries, com aquelles relacionades amb la reducció de les desigualtats socials, l'equitat de gènere, salut i educació i economia i ocupació.
Accions destacades
Més enllà de l'històric i pendent eix Unió-Prim-Apodaca, que ara es redueix a eix Prim-Apodaca, es preveu la transformació de l'entorn del Teatre Romà, i de l'estació de trens, incloent-hi un ascensor per unir Pompeu Fabra amb Pons d'Icart i un als jardins del carrer Vapor per a salvar el desnivell entre la Part Baixa i el centre de la ciutat, facilitant l'accessibilitat per als vianants, davant la problemàtica constant de les escales mecàniques.
Espais verds com els jardins posteriors de la Chartreuse, reforma paisatgística de la placeta del carrer Nou de Santa Tecla
El pla també incorpora diverses línies de subvencions per a la millora del parc d'habitatge, especialment envellit en aquesta zona. S'impulsaran ajudes per a la reforma de cuines i banys, la millora de l'eficiència energètica en façanes, l'adquisició d'electrodomèstics de classe A, la instal·lació d'ascensors i eliminació de barreres arquitectòniques, i substitució d'enllumenat públic per tecnologia LED.
Equipaments
A més de l'oficina d'execució i gestió del pla que també servirà com a punt d'informació a un local municipal de carrer Smith, es projecta el nou Centre Cívic de la Part Baixa ara a l'antic hotel d'entitats de Palau de Congressos, enlloc de l'edifici del carrer Santiyán que es destinarà per a les accions sociocomunitàries en la 2a fase de rehabilitació.
Per exemple, l'Espai Cornèlia, dedicat a dones amb assessorament, conferències i formacions; programa barri acollidor, soledat no volguda, accions per a la convivència de les persones sense llar, crear teixits socials i comunitaris, ampliar i millorar el sistema de videovigilància pensant en una millor seguretat, etc. També accions envers la millora i dinamització comercial i teixit empresarial del barri, i el foment dels productes KM0.
Escepticisme veïnal
Entre els assistents, Mari Carme Puig, presidenta de l'AVV del Port, assenyala no haver sortit gaire contenta de la trobada, per diversos motius. D'una banda, que "ens havien dit que el pla integral previst no canviava més enllà d'incloure la vessant sociocomunitària i en canvi, s'han deixat moltes coses fora".
D'una banda assenyala que l'eix Unió-Prim-Apodaca ara suprimeix el carrer Unió, tot i entendre que queda fora del barri i lamenta que aquest projecte ja ve de lluny i continua encallat en contractació. D'altra banda, que no s'ha inclòs la Plaça dels Carros, ja que el consistori assenyala ja estar-ne treballant amb el Port, i, en canvi, s'ha inclòs la transformació de la Plaça del Palau de Congressos (coberta i accessos) considerant menys prioritari, respecte a altres necessitats del barri. A més, sobre el carrer Reial únicament s'hi han referit a ubicar parterres florals en algunes places d'aparcament. En aquest sentit, Puig critica que en el cas del nou carrer Orosi les grans torretes estan sense cap tipus de flors i vegetació, tot i haver-ho reclamat repetidament.
Finalment la presidenta veïnal assenyala que el pla contempla inversions que ja estaven aprovades i destinades com el de manteniment d'escales mecàniques i ascensor a carrer Vapor, el col·lector o el mateix projecte de l'eix Prim-Apodaca, a més de qüestionar què passarà si no es rep la inversió prevista de la Generalitat, ja que el projecte competeix amb molts altres.
Igualment, Puig valora positivament totes les accions envers la millora del barri, esperant que puguin ser una realitat, exemplificant el projecte aprovat i pressupostat per a les obres de l'entitat veïnal al carrer Reial que no arriben a materialitzar-se. Altres assistents han qüestionat també que les intencions quedin sobre paper mullat i que hagi objectius que no s'arribin a assolir, a banda de lamentar que la millora necessària dels carrers, pel que fa a calçada i vorera, vagi a banda amb el pla d'asfaltat. També que haurien agraït poder debatre les accions que finalment es tiraran endavant, abans que s'hagin presentat als mitjans, entenent que aquest ha estat el motiu pel qual s'ha fet.