CERCA NOTÍCIES AL BLOG:

14 de setembre del 2020

La Plaça dels Carros tindrà un mercat de pagès abans d'acabar el 2020 segons la previsió d'Espimsa


Deprés de descartar una Nòria per a la Plaça dels Carros aquest estiu, es confirma que l'epicentre i origen del Barri del Port comptarà finalment amb un mercat de pagès abans de que finalitzi el 2020.

De fet, el ple del mes de febrer va aprovar una moció presentada per la CUP en la qual tots els partits van secundar per unanimitat la proposta de situar un Mercat de Pagès a la Plaça dels Carros. Un projecte que l'empresa de mercats Espimsa no vol que es quedi en una simple declaració d'intencions i, en aquest sentit, ja ha començat a treballar perquè abans que acabi l'any sigui una realitat, segons el Diari de Tarragona.

En declaracions al rotatiu, el president d'Espimsa, Dídac Nadal, indica que «passada Santa Tecla hauríem de poder acabar de lligar algunes qüestions, que ens han de permetre que de cara a l'últim trimestre de l'any estigui funcionant. Aquesta és la voluntat».

Converses amb Unió de Pagesos

Un dels «obstacles» amb els quals s'ha trobat l'empresa pública és que el text aprovat especificava que seria un mercat ambulant per a «la compra d'aliments, sense intermediaris». «Si fem el que diu la moció, tan sols poden ser parades de productors i això amb la cartera de clients que tenim a Espimsa és impossible», explicava el seu president.

Segons el Diari, ara s'estan explorant perfils similars i s'ha establert contacte amb el sindicat Unió de Pagesos per a fer una crida entre els associats, que permeti acabar de completar una xifra òptima de participants. Així mateix, vol obrir-se la possibilitat al fet que altres col·lectius de la ciutat puguin participar, com és el cas de les floristeries. «Volem fer un mercat amb encant, que després si volem podriem portar-ho a altres llocs», concretava el màxim responsable dels mercats.

El dia de mercat, un dilema

Hi ha un segon aspecte que ha d'acabar de decidir-se. És el del dia en què se celebrarà el mercat. «És un problema perquè si ho fem en diumenge, els negocis del barri estarà tancats i no es veuran beneficiats, per tant hauria de ser de dilluns a dissabte», indica Nadal al Diari. A més caldrà quadrar-ho amb l'agenda dels paradistas. Els dissabtes molts d'aquests estan en la Plaça del Fòrum, els dimarts i dijous són els dos dies de Corsini, els dimecres de Valls i els divendres estan al Vendrell. Amb aquests ingredients damunt de la taula, Espimsa està treballant per a acabar de formular una proposta que després serà la que es presentarà als veïns. 

En aquest sentit ja s'han produït algunes converses de coordinació durant els últims mesos, en les quals també ha participat el sector comercial del Barri del Port. L'objectiu que persegueixin totes dues parts és que el Mercat de Pagès es converteixi en un eix vertebrador d'una part de la ciutat, amb un sector comercial molt vulnerable. «Hem d'aconseguir que sigui un mercat atractiu, però que no constitueixi una competència els negocis del propi entorn», afegia Nadal.

Optimisme veïnal 

Després de molts anys d'abandó i degradació, els veïns del Barri del Port es mostren optimistes davant d'aquest projecte. De fet, és una de les demandes que van fer durant les diverses reunions abans de les passades eleccions municipals. «Sabem que s'està mirant i estem a l'espera que acabi de concretar-se», apuntava la presidenta de la Associació de Veïns, Mari Carmen Puig. Destaca també que molts d'aquests veïns han de desplaçar-se fins a la Part Alta, per a fer la compra els dissabtes en el Mercat del Fòrum. «Això és un problema, perquè hi ha molta gent gran que no pot», afegeix.

L'entitat veïnal defensa que un mercat setmanal serviria com a element dinamitzador del comerç i d'un espai que s'ha deteriorat a marxes forçades. «La reivindico molt la Plaça dels Carros. és una espina que tinc clavada, perquè em fa molta pena veure com està», continua argumentant Puig. Des que es van fer les obres de supressió del pas a nivell, en 2011, no s'ha fet cap inversió destacable. I a la degradació dels edificis de l'entorn cal sumar-li els excrements de coloms i la inseguretat, la qual cosa ha acabat convertint-la en un lloc de pas.

En l'estudi que va fer l'Ajuntament de Tarragona sobre la qualitat de l'espai públic també s'analitzava el comerç. En el cas del Barri del Port, els observadors que van fer aquest treball van comptabilitzar la xifra de 482 ubicacions comercials. Del total, 253 romanen inactives, la qual cosa representa més de la meitat, i d'aquest 50% tan sols 51, és a dir el 10%, es dedica a la venda al detall.