CERCA NOTÍCIES AL BLOG:

14 de maig del 2023

Major neteja, més seguretat i resoldre el problema d'inundacions, centren el Debat Electoral 2023 del Barri del Port

Foto de grup dels participants. Foto: Blog Barri del Port

Amb una cinquantena d'assistents, el Barri del Port celebrava aquest dissabte a la tarda el seu Debat Electoral de les Municipals del 2023 on la falta de neteja, la sensació d'inseguretat i episodis de vandalisme i incivisme, així com l'històric problema de les inundacions centraven el gruix de la trobada.

Organitzat per l'AVV del Port i el Blog del Barri del Port- Barri del Port TV, el debat presentat pel seu autor, veí i periodista Adrià Recasens i moderat junt amb la veïna Sílvia Borràs, començava puntual aclarint que de les 13 formacions que enguany es presenten a les eleccions s'havia convidat als 8 partits amb representació municipal seguint la tònica d'altres debats i Junta Electoral, i tal com s'havia anunciat.

En aquest sentit, hi van formar part i intervenir en ordre dels resultats de les passades eleccions: Montse Adán (nº 2 del PSC Tarragona), Xavi Puig (nº 3 d'ERC Tarragona), Víctor Noguera (nº 2 de Ciutadans Tarragona), Pep Manresa (nº3 de Junts x Catalunya a Tarragona en lloc de l'alcaldable Jordi Sendra previst inicialment), Mar Giné (alcaldable de Sí Tarragona. Ara Pacte Local), Toni Carmona (nº2 de Tarragona En Comú Podem enlloc de l'alcaldable Jordi Collado anunciat primerament), Gemma Vendrell (nº 2 de la CUP Tarragona) i Maria Mercè Martorell (alcaldable del PP Tarragona), qui van disposar d'un minut inicial per presentar-se, així com un minut final per demanar el vot.

Entre mitges s'hi van fer rondes d'un minut per abordar quatre blocs: Neteja, Seguretat, Comerç i Espai Públic-Mobilitat-Infraestructures, a més d'un ampli espai posterior on el públic va poder intervenir i plantejar preguntes i exposar problemàtiques i realitats del barri.

El nou contracte de la neteja, clau per millorar la problemàtica

En termes de neteja tots els participants van coincidir en el fet que la ciutat en general està bruta. Adán (PSC) assenyalava la necessitat de la figura de l'inspector per tal que es compleixi amb el contracte i, per altra banda, el programa 'Pam a pam' per a intervencions integrals de cada barri. Per la seva banda, Vendrell (CUP) i Puig (ERC) coincidien a dir que el problema prové de fa molts anys i que es paga molt pel contracte i per això la voluntat de renovar-lo per tal que puguin haver eines de control/supervisió i compliment, així com pagar per la feina veritablement feta.

En aquest sentit, Giné (SíTgna) va assenyalar que el contracte de la neteja caldria fer-lo personalitzat a cada zona i barri i va fer menció, com també Noguera (Cs), a la necessitat de fer major pedagogia i conscienciació ciutadana i escolar. Manresa (JuntsxCat) mencionava la problemàtica dels coloms a la ciutat i els seus excrements, així com també l'allau de grafitis, amb què coincidia Martorell (PP) qui va parlar de pla de xoc i una gestió mitjançan intel·ligència artificial en la recollida de la brossa. Per la seva banda, Carmona (ECP) es va referir a la necessitats de banys públics i més pipicans.

La policia de proximitat per millorar la seguretat veïnal

Pel que fa a la sensació d'inseguretat, incivisme i vandalisme, diversos ponents es van referir al foment de la policia de proximitat i recuperar la figura del 'sereno', tot i reconéixer que per efectius i personal no és fàcil. L'increment de càmeres de seguretat i que siguin eficients als punts més conflictius també van ser algunes de les solucions que es van plantejar, així com les sancions. De fet, durant el debat, el carrer Barcelona va patir un nou episodi de crema de contenidors, prou freqüent darrerament, un fet que Puig (ERC) va atrevir-se a assenyalar com a possible resposta i/o estratègia política i que acabaria passades les eleccions. Cal recordar en aquest sentit la polèmica amb el sindicat dels treballadors de la brossa i el suposat complot que algunes veus haurien assenyalat contra el govern actual i en favor del PSC.

(No disponible vídeo sobre aquest bloc per estar incomplert)

Un instant del debat. Foto: Blog Barri del Port

Transformació urbanística per incentivar el comerç i el barri

Davant l'allau de negocis tancats i el problema comercial a la Part Baixa, Adán (PSC) va assenyalar la necessitat de la transformació urbanística del barri com és la remodelació del carrer Unió i Apodaca ampliant voreres, a més de transformar el carrer del Mar com a Rambla del Mar acord amb Adif. Puig (ERC) es va referir al POUM i el procés participatiu com també el Pla Integral de la Part Baixa i la pacificació de carrers com actualment es fa amb Orosi, i també va fer menció a l'eix Prim-Unió-Apodaca per a millorar l'eix comercial i atreure vianants i visites al barri amb un passeig agradable connectant amb el centre i revertir la problemàtica de locals tancats amb noves obertures.

Noguera (Cs) va mostrar-se d'acord en la importància d'aquests carrers i en fer-los de sentit únic i potenciar major nombre d'arbres, així com remodelar la plaça dels Carros i dels Infants, i millorar la zona de l'estació com a entrada a la ciutat. Manresa (JuntsxCat) va assenyalar la importància de proporcionar incentius i ajudes als empresaris per a l'obertura de locals amb què va coincidir Giné (SíTgna) afegint que cal incentivar i fer atractiu el barri per convidar a que sigui freqüentat. Carmona (ECP) va rereferir-se als potencials del barri com a pols d'atracció i la necessitat de potenciar-los i millorar-los, mentre que Vendrell (CUP) es va referir a un estudi de mercat per conéixer els negocis que manquen, a més de l'economia social i solidària i la reinserció laborar per al relleu generacional. Finalment Martorell (PP) va assenyalar com a essencial l'estació i els creuers, a més de la importància d'incrementar l'aparcament i la mobilitat al barri.

Acabar amb les inundacions, tot un repte

El problema històric de les inundacions va destacar al bloc sobre Espai Públic-Mobilitat i Infraestructures. Giné (SiTgna) va lamentar que no s'hagi resolt a aquestes alçades indicant que fa falta una aposta en inversió i que hi sigui prioritat, i fins i tot que es pugui cofinançar. Adán (PSC) va referir-se al projecte ja presentat de 4 fases per mantenir l'actual col·lector, fer un altre per a aigües pluvials, i un de residuals a carrer Smith i finalment ampliar el de Torres Jordi i un de nou a carrer Reial per acabar amb aquesta situació. Puig (ERC) va rebatre indicant que es tracta d'un projecte d'Ematsa amb que ha estat treballant el govern actual i va assenyalar algunes millores ja implantades que han permés millorar la problemàtica, a més d'altres inversions pendents. També va referir-se a la tirada endavant del projecte de Centre Cívic a l'edifici del carrer Santiyán i implantar el Pla Integral de la Part Baixa com a factor clau per al barri. Noguera (Cs) va proposar un aparcament municipal sota la plaça dels Infants amb tarifes bonificades per al veïnat, l'arranjament i ampliació de voreres per a major accessibilitat, i l'increment d'arbres i espais verds.

Manresa (JuntsxTgna) es va referir també al manteniment d'edificis patrimonials del barri, Carmona (ECP) a millorar l'accessibilitat de voreres,Vendrell (CUP) a potenciar la mobilitat a peu, transport públic i modes sostenibles, a més d'usos compartits de l'espai públic i connectar els equipaments d'ús veïnal i autogestionats. Finalment Martorell (PP) va fer menció a la rehabilitació d'edificis per dignificar el barri, l'enllumenat públic i l'aparcament.

Dignificar i incentivar el barri

En un torn extra i per interpel·lacions, Adán (PSC) va aprofitar per assenyalar la voluntat de recuperar la figura del regidor de barri i que ella seria la del Barri del Port. Cal recordar que Adán és directora de Port Ciutat i reconeix que tot i que ha treballat i s'ha col·laborat amb el barri des del Port de Tarragona, ha tingut major relació i acció amb el Serrallo on l'Autoritat Portuària hi té competència. Puig (ERC) en canvi, va comentar que tots els regidors tenen relació en la seva àrea amb tots els barris i s'hi va referir a la connexió del barri amb el tramvia amb la resta de la ciutat junt amb Ponent, Reus, Vila-seca, Cambrils i les sinergies amb l'estació per poder reactivar el barri. Noguera (Cs) lamentava que el barri sigui una zona de transició per anar al Serrallo, Port o platges i el que cal és que la gent s'hi quedi, proposant un pla de xoc per revertir la degradació mostrant un compromís en aquest sentit.

Manresa (JuntsxCat) s'hi va referir a la dignificació de locals i edificis antics com també Vendrell (CUP) sobre espais vuits, i qui en aquest sentit va assenyalar que el Port en té quatre edificis sense ús i solars sense edificar, a més d'assenyalar que cal posar en valor el passat industrial i espais patrimonials com el teatre o les termes, i la necessitat de les mercaderies per l'interior i acabar amb el soroll nocturn dels veïns que pateixen les vies del tren. Giné (SíTgna) també va assenyalar la manca i necessitats d'equipaments i va posar en valor la tasca del veïnat per reactivar-lo. Carmona (ECP) que és veí del barri com Vendrell (CUP), va insistir en la necessitat d'adequar i ampliar les voreres i resoldre especialment la zona de l'estació, i va assenyalar que el Barri del Port no és el Bronx com es pugui pensar. Per la seva part, Martorell (PP) s'hi va referir a la Tabacalera com el gran revulsiu de la Part Baixa i la posada en marxa d'un bus circular de petit format per mantenir connectat el barri amb tota la ciutat.

En la ronda d'interacció amb el públic un membre de la plataforma dels afectats per les inundacions va reactivar aquest tema en que Adán (PSC) s'hi va tornar a referir al projecte ja explicat i Puig (ERC) va aclarir que més enllà de les actuacions ja fetes com la intervenció al col·lector del carrer Barcelona, cal fer-ho amb el del carrer Reial especialment en la seva direcció cap al riu i una altra de major inversió on sí caldrà cofinançament, aclarint que l'ACA (Agència Catalana de l'Aigua no en dona, a més de referir-se a les ajudes que l'Ajuntament ofereix als veïns afectats per costejar mesures paliatives. La resta de ponents van coincidir en que no és un projecte de fàcil solució i a curt plaç però si que per la seva rellevància ha de ser prioritari i cal fer-ho inversions per actuacions continuades donat que cada cop les pluges tot i ser més puntuals són més grans i afecten més.

D'altra banda el president dels Gegants del Port i Cucafera de Tarragona va retreure a la CUP que no hagi complert amb el reclam d'un local on poder dur a terme la seva activitat especialment amb els infants de les entitats, referint-se a correus amb l'actual consellera de Cultura i membre de la formació cupaire, tot i que Vendrell (CUP) va defensar estar segura que aquesta hauria fet tot el possible i que si encara no s'ha materialitzat no significa que no hi hagi voluntat, posant també en dubte si per dates hi era la consellera competent. 

Un instant del debat. Foto: Blog Barri del Port

El problema del cablejat aeri

A partir de la intervenció d'un altre veí que s'hi va referir a solars, rehabilitació d'edificis i el problema del cablejat aeri, Puig (ERC) va reconèixer que és un problema i un repte pendent per al 2n mandat assenyalant que l'Ajuntament no té força contra les companyies elèctriques i unes normatives estatals que desamparen als consistoris en aquest sentit, fet que va rebatre Adán (PSC) indicant que no totes les ciutats tenen aquesta problemàtica i que hi ha casos concrets en que es pot obligar a les companyies a fer el soterrament del cablejat. També amb altres intervencions veïnals es va fer menció al model de ciutat, el POUM, el pas de mercaderies, etc.


Interrupció violenta de Convergents Tarragona

Finalment, quan el debat estava arribant al final amb el temps quadrat i només quedava el minut d'al·legats finals, va irrompre la número 2 de Convergents de Tarragona d'una forma violenta i desagradable per a tots els presents reclamant espai per al seu partit i recriminant que no se'ls hagués convidat a participar. En aquest sentit, es va recordar que el debat havia comptat amb les formacions amb representació municipal entre les 13 que enguany es presenten a eleccions i que un cop acabat el debat estava previst i hi hauria oportunitat i espai perquè altres partits presents poguessin fer una intervenció per presentar-se.

Una imatge del públic. Foto: Blog Barri del Port

La presidenta de l'AVV del Port, Mari Carme Puig, va gastar el seu temps, que estava previst a poder dirigir-se als participants per resumir els grans reclams i necessitats del barri, per aclarir que aquesta formació política havia sol·licitat una trobada veïnal i va demanar per calmar els ànims que s'hi poguessin expressar breument. D'aquesta manera el seu cap de llista Manuel Andrés Marín, va fer el seu ''speach'' durant 4 minuts en lloc d'esperar a la darrera ronda d'al·legats fent allargar la trobada i disculpant-se per les formes de la seva companya. Es va referir a falta de caixers, subvencions per rehabilitar façanes, connexió amb el Port i resta de ciutat i la degradació del Port Esportiu, entre d'altres.

Des del Blog del Barri del Port es vol demanar disculpes en aquest sentit als ponents i al públic, mostrant disconformitat amb aquest fet quan s'havia acordat prèviament disposar d'un espai en acabar per respecte als partits convidats i a altres formacions no presents, i seguint la tònica d'altres debats on aquesta situació no s'ha produït.

Debat presentat pels veïns Adrià Recasens i Sílvia Borràs.
Foto: Blog Barri del Port

Més enllà de l'incident, des del Blog del Barri del Port i l'AVV del Port es fa una valoració positiva de la trobada com a oportunitat al veïnat de poder conéixer les intencions dels diversos partits envers les necessitats i reclams del barri, de cara a les municipals del 28 de maig, amb l'ànim que el partit que governi les tingui en compte i les apliqui.