CERCA NOTÍCIES AL BLOG:

5 d’octubre del 2015

Plaça dels Carros de Tarragona (Història)

                                

La Plaça dels Carros és l'orígen del Barri del Port, anomenat en primer moment com a Barri de la Marina. L'any 1772 va començar a construir-se els primer dels edificis, el de la Duana, les obres dels quals van finalitzar al 1791. Al seu voltant es van anar aixecant cases, tallers i magatzems que van fer créixer el barri amb la compra de terrenys per part de diferents comerciants atrets per aquesta zona propera al port i al ferrocarril.

Les primeres dades de la construcció de la Plaça dels Carros que havia d'anomenar-se Plaça del Moll es remunten a 1807 per la cessió d'un hort a la Junta d'Obres del Port on es construiria la plaça principal del Port amb un carrer que partiria cap a la resta de ciutat. En 1814 la Plaça va passar a anomenar-se Plaça de Ferran VII pel monarca del moment. En 1868 Plaça d'Olózaga, pel primer distingit tribut pronunciat a Tarragona. Entre 1931 i 1936 Plaça de President Macià i en 1940 del General Sanjurjo.



A la meitat de la Plaça una font construída en 1837 per als animals que transportaven mercaderies a la zona i posteriorment en 1866 es va erigir una estàtua en honor a Mercuri, obra de Francesc Barba i l'escultor Miró. Actualment reemplaçada per la de Salvador Martorell ja que l'original va ser destruída amb els bombardejos de la Guerra Civil.

Avui dia novament coneguda com Plaça dels Carros recordant el pas d'aquests per la zona que creuava la via cap al port per transportar mercaderies.


Van viure importants i reconegudes personalitats

Disposar d'un baix per obrir un comerç i tenir l'habitatge en els pisos superiors suposava un atractiu de moltes famílies adinerades del moment. Personalitats il·lustres com la baronessa de les Quatre Torres o Josep Anton de Castellarnau van tenir cases en aquesta plaça. El convent dels caputxins es va traslladar també de l'actual plaça de l'Església de Sant Joan a aquesta plaça.

Destaquen edificis i cases com la Cambra de Comerç de 1926 de l'arquitecte Monravà, el de la Junta d'Obres del Port de 1923, el de Carreteres entre 1926 i 1927 per Cabestany i la seu del Banco Hispanoamericano al carrer d'Apodaca per Josep Maria Pujol de Barberà en 1922. Propera també la casa Gasset construída entre 1858 i 1859 per a una notable família de Tarragona.

En aquest vídeo de 1954 es pot veure el pas de carros i carruatges per aquesta plaça:

__________________________________________________
Per: Adrià Recasens
Fonts: 'El Naixement dels barris del Port' de Coia Escoda i Luis Ballester
Fotos Antigues de: Tarragona Antiga (Plana Facebook)